Zostań w domu i graj w gry!
Dlaczego warto grać?
Nadszedł taki czas, że możesz zostać w domu, grać w gry, i w ten sposób ratować świat. Brzmi niewiarygodnie? A jednak, jest to ja najbardziej prawdziwe. Mało tego, grając w gry (oczywiście rozsądnie) możesz zadbać o swoje zdrowie. Istnieje wiele dowodów na to, że gry pozytywnie wpływają na nasze zdrowie. Oto krótka lista powodów, dla których warto zostać w domu, i grać!1. Granie w gry może poprawić Twoją pamięć.
Gry wideo to coś więcej niż tylko zabawa, mogą one również pozytywnie wpływać na pamięć. Ale nie w sposób, który mógłbyś sobie wyobrazić! Badanie przeprowadzone w 2015 r. przez neurobiologów z Uniwersytetu Kalifornijskiego wykazało, że granie w gry może rzeczywiście pobudzić tworzenie się pamięci.
Wraz z wiekiem nasza zdolność do podtrzymywania pamięci spada o około 12%. Jednak osoby, które grały w gry wideo przez pół godziny dziennie - zwłaszcza gry z trójwymiarowymi światami lub ustawieniami - zauważyły 12% wzrost wydajności pamięci. Innymi słowy, ich zdolność do uczenia się i zatrzymywania wspomnień poprawiła się w takim samym stopniu, w jakim normalnie zmniejszałaby się wraz z wiekiem. Gry z elementami odkrywczymi nie tylko stymulują mózg, ale również go wymagają.
2. Gry wideo mogą rzeczywiście poprawić twój wzrok.
Jeśli grasz w gry regularnie, jest szansa, że ktoś ci powie: "Będziesz bolały oczy patrząc na ten ekran cały dzień!". Brzmi znajomo? Okazuje się, że to nie wszystko prawda! Badania przeprowadzone w 2009 roku przez grupę badaczy z University of Rochester wykazały, że gry mogą rzeczywiście pomóc Twojemu wzroku, zamiast go ranić.Więc jak to działa? Kierowniczka badania, Daphne Bavelier, stwierdziła, że gra w gry akcji wzmacnia umiejętność zwaną funkcją wrażliwości na kontrast. Innymi słowy, jest to zdolność mózgu do odróżnienia zmian w odcieniach szarości na jednolitym tle. Jest to ta sama zdolność, która pomaga ludziom prowadzić samochód w nocy. W rzeczywistości, według Baveliera, granie w gry akcji po operacji oka lub uzyskanie soczewek korekcyjnych może pomóc systemowi optycznemu szybciej odzyskać równowagę.
3. Granie w gry może poprawić Twoją koordynację.
Pamiętasz rodzinną grę planszową Operacja? A może klasyczną grę PC Flight Simulator? Gry, w których gracze używają ograniczonych ruchów, mogą pomóc poprawić Twoją koordynację. W badaniu z 2010 roku naukowcy z Centre for Vision Research na Uniwersytecie w Yorku w Kanadzie ustalili, że oprócz gier pomagających w koordynacji ręka-oko, mogą one również pomóc Twojemu mózgowi w rozwiązywaniu bardziej złożonych zadań.
Podczas gdy nowsi gracze polegali głównie na koordynacji ręka-oko, doświadczeni gracze szczycili się większą aktywnością mózgu i mogli łatwiej przekazywać wiedzę i umiejętności zdobyte w grach do nowych zadań. Zdaniem badaczy, którzy wzięli udział w badaniu, ta "reorganizacja" mózgu jest szczególnie obiecująca dla pacjentów z chorobą Alzheimera, którzy często zmagają się z najbardziej podstawowymi czynnościami motorycznymi wzrokowo.
4. Gry wideo mogą pomóc w podjęciu lepszych decyzji.
Podejmowanie decyzji nie jest nowością w świecie gier. Ale niektóre gry mogą poprawić zdolność gracza do podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów. Badanie z 2013 r. wykazało, że gry strategiczne mogą poprawić elastyczność poznawczą, umożliwiając graczom podejmowanie lepszych, szybszych decyzji.Gry strategiczne występują w wielu formach. Zarządzanie czasem, zarządzanie zasobami i obrona wieży to przykłady gier, które wymagają od graczy myślenia strategicznego. Gry związane z zarządzaniem czasem i zasobami mają jednak dodatkową zaletę - symulują decyzje takie jak te podejmowane w miejscu pracy. Opanowanie tych wyzwań pozwala graczom doskonalić swoje umiejętności podejmowania decyzji w życiu codziennym, mając na uwadze konsekwencje i dając im narzędzia do podejmowania lepszych decyzji, szybciej.
5. Granie w gry może zmniejszyć stres i leczyć depresję kliniczną.
Jasne, gry są zabawne. Ale czy wiesz, że mogą one również odegrać cenną rolę w zmniejszaniu stresu i leczeniu depresji? Badania przeprowadzone w 2011 roku przez Laboratorium Psychofizjologii ECU i Klinikę Biofeedback udowodniły właśnie to.Już po zaledwie 20 minutach grania w gry casual, gracze pokazywali pozytywne efekty gry. Zwiększona zmienność rytmu pracy serca - związana z redukcją stresu i lepszą odpornością - była natychmiast widoczna. Odnotowano również zmniejszenie się przednich fal mózgowych alfa, co wpłynęło na poprawę nastroju. Zapytana o wyniki, dr Carmen Russoniello, dyrektor Laboratorium Psychofizjologii ECU i Kliniki Biofeedback, miała to do powiedzenia:
"Moim zdaniem, wyniki badań potwierdzają możliwość wykorzystania przepisanych gier wideo do leczenia depresji i lęku jako uzupełnienie, a może nawet zastąpienie standardowych terapii, w tym leków".
Komentarze
Prześlij komentarz